Motion og fysisk aktivitet

Mange betragter motion, træning og fysisk aktivitet som synonymer, men definitionen af dem er faktisk forskellige

Fysisk aktivitet kan betegnes som en bevægelse der øger pulsen og derved energi omsætningen. Det kan være alt fra rengøring og havearbejde til hård vægttræning eller en rask gåtur. Motion kan betegnes som træning hvor målet ikke nødvendigvis er forbedre formen, men måske bare vedligeholde den eller minimere tilbage gang. Et eksempel kunne være hvis man løber og gerne vil komme i bedre løbeform. For at dette kan ske, skal man enten stile mod at løbe længere og længere, eller os skal man løbe hurtigere og hurtigere. Hvis under sådan en proces bar løber en kort lunte tur en dag, vil det betegnes som motion i og med man ikke har intensitet nok til at udvikle sin løbeform.

Motion er bedre end ingenting og ses ofte indenfor konditionstræning. Dog er træning med en vis intensitet (et sted mellem 60 % og 90 % af ens max puls) altid at foretrække og klart mest effektiv!

Træning er når man træner for at forbedre ens fysiske tilstand, som fx. at blive stærkere, at komme i bedre form eller blive mere smidig. Når man træner skal man altså stile mod at blive bedre i det man træner. Hvis dette ikke er tilfældet bør det betegnes som motion. Al slags fysisk aktivitet er sundt for kroppen. Motion og træning gavner både den psykiske, fysiske og i mange tilfælde også den sociale del af vores liv. Vi får mere energi, bedre selvværd og man møder tit ligesindede og nye bekendtskaber til de forskellige fysiske aktiviter vi deltager i, hvilket beriger ens socialliv.

For at nævne nogen af de vigtigste fysiske fordele ved en aktiv livsstil, bør man sige:
  • Bedre iltoptagelse
  • Bedre blodcirkulation
  • Forbedrer ens styrke
  • Styrker fleksibilitet og bevægelsesevne
  • Øget energiforbrug hjælper til med vægtkontrol
  • Et længere liv, samt nedsat risiko for en lang række livsstilssygdomme
  • Bedre søvn
  • Øger musklernes insulinsensitivitet (Vigtigt for type 2 diabetikere)
LÆS OGSÅ: Generelle råd om motion

Sådan opnår du de bedste resultater

For at opnå forbedring i ovenstående ting, bør man være aktiv minimum en halv time om dagen eller 3,5 time om ugen. At være aktiv kan beskrives, som at ens puls bør lægge et sted mellem 60 og 90 % af ens max puls. Hvis man er i tvivl om man træner hårdt nok er sved på panden altid en god indikator! Jo mere motion, træning og fysisk aktivitet jo bedre vil resultaterne være. Med andre ord er der altså ikke nogen grund til at sige hvorfor ikke føre en aktiv livsstil. Tværtimod er der utallige grunde til at sige hvorfor ikke!

Husk også at have en sund kostplan. Læs vores kostråd til diabetes her.