Cykelture er godt for diabetes - Op på cyklen og afsted

Kom godt i gang

En god træning stiller krav til dit udstyr samt planlægningen af den ruten, du begiver dig ud på. Du behøver ikke at planlægge dine ture på forhånd, men det kan være en betydelig motivationsfaktor, at have et fast mål med turen, f.eks. en seværdighed eller et besøge hos en ven. Giv dig tid og planlæg en god tur. Cykling er en motionsform, som stiller visse krav til din beklædning. Anskaf dig f.eks. et sæt åndbart regntøj, så du kan køre i al slags vejr.

LÆS OGSÅ: Generelle råd om god motion

Op på cyklen og afsted

Start med bare at komme ud og få kørt nogle kilometer. Du kan f.eks. tage cyklen til og fra arbejde. Er afstanden for stor til at starte ud på så kør nogle mindre ture, f.eks. til den station, hvor du tager toget på arbejde. Når du har vænnet dig til cyklen, er det tid til at begive dig ud på nogle længere ture. Tag på en søndagscykeltur med en ven eller familien. Planlæg turen og sæt tid af til den. Har du familie med små børn, kan du anskaffe en cykeltrailer. Her kan børnene sidde komfortabelt og nyde turen, mens den ekstra vægt fra cykeltraileren gør din cykeltur mere effektiv. Får du blod på tanden og vil cykle længere eller hurtigere, kan du melde dig ind i en cykelklub.

Her får du råd og vejledning omkring alt fra cykler til ruter, og du vil hurtigt kunne finde nogle cykelkammerater at træne med.

9 gode råd til cykelturen

  • Find nogen at cykle med. Det øger ikke bare motivationen, men er også godt for tempoet og intensiteten af din træning.
  • Medbring lidt værktøj på de længere ture. Det tager ikke lang tid at lappe et dæk.
  • Start altid stille ud. Har du ikke tidligere været fysisk aktiv, så hold intensiteten i et tempo, hvor du kan føre en samtale. Giv dig tid til at komme i form.
  • Medbring vand. Det er hårdt at cykle, og det tærer på væskedepoterne.
  • Medbring altid noget sødt til justering af din blodsukkerbalance. Juice og druesukker er et godt valg, da det hurtigt optages. Tag også gerne noget frugt med.
  • Indstil din cykel korrekt. Der er mange justeringsmuligheder, som vil hjælpe din cykling gevaldigt. Tag cyklen ned forbi din cykelhandler.
  • Køb en ordentlig saddel. Der findes rigtig mange modeller, og komfort er vigtigt, når du skal til at cykle meget.
  • Anskaf en cykelcomputer. Det er motiverende at se, hvor mange kilometer du har kørt om ugen, måneden eller året. Sæt dig et mål, som du gerne vil opnå.
  • Få dine venner, familie eller kolleger med på idéen.
LÆS OGSÅ: Husk energibalancen, når du dyrker motion