Intensitet

Træning bør foregå med den rette intensitet. Dette er utrolig vigtigt for at opnå ordentlige resultater. Den tilførte belastning til musklerne skal være over det vanlige eller normale niveau før at en tilpasning vil finde sted! Dette kaldes også overload. Træning skal altså, på en eller anden måde, være hårdere end den forrige for at man kan blive fysisk stærkere, mere udholdende eller få bedre kondition.

Træning er en belastning kroppen skal tilpasse sig, hvilket den heldigvis er rigtig god og kroppen vil tilpasse sig et hvilken som helst træningsmæssig belastning inden for relativ kort tid. Du kan hjælpe kroppen på rette ved med den rette intensitet.

LÆS OGSÅ: Generelle råd om motion

Man kan sikre sig at intensiteten stiger på 3 måder:

• Man kan løfte tungere vægt, altså øge belastningen.

• Man kan øge træningsvolumen. Her menes der flere gentagelser, flere set eller flere træninger.

• Mindre pauser i mellem sets altså større træningstæthed.
Hvis vi snakker kredsløbstræning altså løb, cykling, roning, gang, langrend etc., så kan intensiteten øges enten ved at løbe længere eller løbe hurtigere. Hvis man bliver ved den samme slags træningsintensitet vil udviklingen stagnere, resultaterne vil udeblive og ens motivation til at træne vil forsvinde.

Du kan også lave intervaltræning, hvor intensiteten bliver rigtig høj i en kortere periode. Du kan læse mere om intervaltræning her.