Målsætning under et vægttab

Mål under et vægttabsforløb er vigtige. Man skal sætte sig et overordnet mål og nogen delmål, så man kan klappe sig selv på skulderen og sige godt gået når man når sine mål. Omvendt skal man rive op i sig selv og øge indsatsen, hvis et delmål ikke bliver nået.

Det endelige mål i et vægttabsforløb vil altid være angivet som en vægt man gerne vil veje, men delmål behøver ikke nødvendigvis at være angivet i antal tabte kilo.

At sætte sig mere fysiske delmål kan være en god måde at motivere sig selv på. Det kan være, at man kan løbe længere eller hurtigere end da man startede et forløb. Det kan være at man kan tage et specielt antal armbøjninger eller mavebøjninger, grundet at man er kommet i bedre form. Hvis man ikke har tabt sig en uge hvor man har fulgt sin plan, kan det være man kan se, at man er kommet i bedre fysisk form og af den vej se at det skrider fremad. Motivation er alt i et vægttabsforløb.

LÆS OGSÅ: God programopbygning til træning

3 tips, der tester dig inden et vægttab

Her er et par ideer til forskellige ting du kan måle/teste dig selv i ved starten af et vægttabsforløb som indebærer træning og kostændringer:
  • Styrkeprøver – armbøjninger, mavebøjninger, andre kropsøvelser eller antal gentagelser med en bestemt belastning i maskiner eller med vægte.
  • Kondition – hvor langt kan man løbe/cykle/andet på 10, 20 eller 30 minutter. Ved brug af et pulsur kan man teste sin kondition, og se man ved en given intensitet har lavere puls end i starten af et træningsforløb.
  • Opmålinger – Tag forskellige mål ved starten af vægttabsforløbet. Lår, mave, arme osv. Det er super motiverende at se, at man blive mindre de forskellige steder og det får en til at arbejde hårdere.
Vælg nogen ting inden du starter jagten på vægttabet og test eller mål dig selv. Om ikke andet er det sjovt og fedt at se hvordan ens fysiske form udvikler sig.

Husk også en god og sund kost. Læs vores kostråd til diabetikere her.