De officielle kostråd

De 7 kostråd dækker over de officielle anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen til en sund livsstil. De er relevante for næsten alle, men især for folk med diabetikere, ældre og gravide. Og så er rådene gode for klimaet. 

De officielle kostråd er:
  • Spis planterigt, varieret og ikke for meget
  • Spis flere grøntsager og frugter
  • Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk
  • Spis mad med fuldkorn
  • Vælg planteolier og magre mejeriprodukter
  • Spis mindre af det søde, salte og fede
  • Sluk tørsten i vand

Fordele ved en sund kost

Lever du efter kostrådene, vil kroppen få dækket behovet for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer. Du nedsætter risikoen for livsstils-sygdomme som hjertekarsygdomme, type 2 diabetes og kræft og forebygger, at du tager på i vægt.

Hovedparten af den danske befolkning kan med fordel leve efter kostrådene. Undtagelser er børn under 3 år, småtspisende ældre og personer, der har en sygdom, der stiller andre krav til maden.

Det er vigtigt at slå fast, at kostrådene ikke er slankeråd. Der er derimod råd om, hvad der skal til for at leve et sundt liv. Ønsker du at tabe dig – så gør kostrådene til din livsstil, men spis mindre portioner, og bevæg dig mere end 30 minutter om dagen. Så opnår du et sundt vægttab, som det vil være nemmere at holde, og du får nogle sunde mad- og motionsvaner.

1. Spis frugt og grønt - 6 om dagen

Fødevarestyrelsen anbefaler, at voksne og børn over 10 år spiser 600 gram frugt og grønt, mens børn fra 4-10 år bør spise 300-500 gram frugt og grønt afhængig af alderen. Mindst halvdelen skal være grønsager, gerne de grove typer som kål, rodfrugter og bønner.

2. Spis fisk og fiskepålæg - flere gange om ugen

Fødevarestyrelsen anbefaler, at voksne og store børn spiser 200-300 gram fisk om ugen. Det svarer til, at du spiser to fiskemåltider om ugen. Eller et fiskemåltid om ugen og fisk som pålæg næsten hver dag.

3. Spis kartofler, ris eller pasta og fuldkornsbrød - hver dag

Fødevarestyrelsen anbefaler, at spise fuldkornsprodukter, fx. havregryn og rugbrød. Spis gerne kartofler hver dag. Varier med fuldkornsris eller fuldkornspasta et par gange om ugen.

4. Spar på sukker, salt og fedt

Fødevarestyrelsen anbefaler at spare på sukker. Drik ikke sodavand, og spis ikke slik og kager hver dag. Spar også på salt og fedt. Vælg helst magre mejeriprodukter og planteolier. 

5. Minimér dit indtag af kød

Fødevarestyrelsen anbefaler at spare på kødet og i stedet spise flere bælgfrugter og fisk. Vælger du at spise kød, er fx kylling bedre for klimaet end oksekød. 

6. Spis varieret

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du spiser forskellige typer af brød, frugt, grønt, bælgfrugter, kød, mejeriprodukter og fisk dagligt. Så får du alt det du har brug for. Hold øje med kropsvægten og bevæger den sig opad, så grib ind i tide.

7. Sluk tørsten i vand

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du drikker vand flere gange om dagen. Du har brug for ca. 1-1½ liter væske om dagen. Vand slukker tørsten og indeholder ingen kalorier.

Husk også at være fysisk aktiv

Det er ikke et kostråd, men også en god anbefaling. Bevæg dig i hverdagen, cykl på arbejde, tag trappen eller gå en tur. Det er en god idé at dyrke sport en til flere gange om ugen. Du har godt af at røre dig hver dag. Voksne mindst 30 minutter og børn mindst 60. Det hjælper dig med at bevare normalvægten og holde dig glad og rask.
Kilde: Sundhedsstyrelsen
Tilmeld nyhedsbrev